۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۲
کد خبر: ۵۶۷۱۲۵
آیت الله مکارم شیرازی:

زندگانی امیرمؤمنان درس ایستادگی است| بی توجهی به جهاد فکری ارزش ها را وارونه می کند

حضرت آ‌یت الله مکارم با بیان این که زندگی عبارت از عقیده و جهاد در مسیر آن است، گفت: اگر دشمن توانست بر مسلمین مسلط شود و جهاد انجام نشد ارزش های جامعه وارونه می شود.
 حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید یکشنبه شب در هجدهمین برنامه چشمه معرفت از شبکه یک سیما پخش شد، باتسلیت ایام شهادت امیرمؤمنان علی(ع) گفت: باید در ایام از فرصت استفاده کنیم و زندگانی امیرمؤمنان علی(ع) را بیشتر مورد توجه و دقت قرار دهیم.

وی افزود: مولای متقیان در دوران گوناگون زندگی مبارک خود در برابر طوفان ها ایستاد و به ما درس ایستادگی دارد، دوران نخست زمان همراهی حضرت با رسول اکرم(ص) بود که مرتب جنگ هایی وجود داشت، به گفته دوست و دشمن کسی که از همه بیشتر در این میدان های جهاد می درخشید علی(ع) بود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که جنگ بدر نخستین پیکار مسلمانان با دشمنان بود، اظهار داشت: نابرابری عجیبی در این جنگ وجود داشت و مسلمانان 313 نفر بودند و ابزار جنگی کمی داشتند اما دشمنان از امکانات برخوردار بوده و تعداد آن ها 3 برابر لشکر اسلام بود.

وی ادامه داد: با وجود این نابرابری خداوند متعال عنایت کرد و مسلمانان پیروز شدند، یکی از عوامل پیروزی این بود که امیرمؤمنان علی(ع) چندین نفر از شجاعان معروف دشمن را  مانند ولید، شیبه، نوفل و عاص در هم شکست، 70 نفر از دشمنان اسلام به خاک افتادند که در تاریخ آمده نصف آن ها به وسیله ضربات حضرت علی(ع) بوده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که زخم های سختی در پیکارها بر بدن مبارک امیرمؤمنان وارد شد، ابراز داشت: جنگ بدر سبب امیدواری مسلمانان بود که امیرمؤمنان بسیار درخشید، بعد از آن جنگ احد پیش آمد و متأسفانه بر اثر اشتباه گروهی از تازه مسلمان ها، لشکر اسلام شکست خورد و کار به جایی رسید که عده ای بسیاری فرار کردند.

وی عنوان کرد: در این جنگ دندان و پیشانی مبارک پیامبر اسلام(ص) شکست و امیرمؤمنان علی(ع) طبق گفته دوست و دشمن مانند پروانه اطراف شمع وجود پیامبر گردش می کرد و اجازه آسیب زدن به پیامبر را نمی داد، حضرت علی(ع) می فرماید 16 ضربه سنگین بر من وارد شد که بر خاک افتادم اما در این زمان کسی می گفت برخیز و در راه خدا جهاد کن که جبرئیل بود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان از پیامبر دفاع کرد و اجازه نداد که پیامبر شهید شود و در همین میدان جمله لافتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار به وسیله فرشگان شنیده شد، از همه مهم تر جنگ احزاب بود که همه گروه ها از دشمنان اسلام دست به دست هم دادند و جمع شدند، دشمنان در این جنگ آخرین توان خود را فراهم کردند.

وی اضافه کرد: دشمنان اسلام یکی از شجاع ترین مردان عرب را که عمرو بن عبدود بود با خود میدان آوردند و می گفتند با وجود او پیشرفت قطعی است، این فرد به میدان آمد و مبارز طلبید و به لشکر اسلام توهین کرد، پیامبر اسلام جمله ای قبل از کشته شدن عمرو بن عبدود به دست امیرمؤمنان و جمله ای بعد از آن فرمودند، قبل از آن فرمودند که تمام ایمان در وجود علی(ع) و تمام کفر در عمرو بن عبدود مجسم شده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به فرمایش پیامبر بعد از کشته شدن عمرو بن عبدود به دست امیرمؤمنان گفت: حضرت فرمود ضربه ای که علی بن ابی طالب(ع) بر پیکر عمروبن عبدود وارد کرد از عبادت انس و جن تا قیامت افضل است چون اگر دشمنان پیروز می شدند اثری از اسلام و مسلمانان باقی نمی ماند، آخرین قدرتنمایی دشمنان اسلام شکست خورد و دیگر نتوانستند عرض اندام کنند.

وی افزود: تنها گفتن تاریخ زندگانی امیرمؤمنان کافی نیست بلکه باید از سیره و زندگانی ایشان الگو گرفته شود، حضرت علی(ع) می فرماید جهاد دارای سه مرحله نظامی، گفتاری و فکری است که انسان باید مراقب باشد و در برابر تهاجمات بیگانه در این زمینه ها مقابله کند.

این مرجع تقلید با بیان این که باید در جهادهای فکری، گفتاری و عملی ایستادگی کرد، اظهار داشت: سراسر زندگانی امیرمؤمنان درس است که باید سرلوحه باشد، زندگی عبارت از عقیده و جهاد در مسیر آن است، فرمود اگر دشمن توانست بر مسلمین مسلط شود و جهاد در این عرصه ها انجام نشد جامعه وارونه می شود.

وی ادامه داد: در این صورت خوب در نظرها بد شده و مسائل بد در نظرها خوب می شود، در چنین جامعه ای زشتی ها افتخار شده و زشتی ها افتخار محسوب می شود یعنی انسان های صادق و خدمتکار را که بعد از سال ها خدمت زندگی ساده ای دارند افرادی بی عرضه معرفی می کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: همچنین افرادی را که مدت کمی بر سر کار آمده و اموالی جمع کرده را عاقل، زرنگ و مدیر می نامند، در این جامعه دزدها، انسان های لایق و افراد صادق و خادم انسان های نالایق محسوب شده و فکر جامعه واژگون می شود، باید از این که ارزش ها واژگون شود و تغییر پیدا کند به خداوند متعال پناه برد؛ باید از زندگانی امیرمؤمنان الگو بگیریم تا جهاد را در تمام زمینه ها داشته باشیم./1323/

ارسال نظرات